close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיני ימאות ומשפט ימי

מערכת שורשכ סיוון, תשעט23/06/2019

למי "שייך" הים באזור מסוים? אילו חוקים חלים בו? מה מותר ומה אסור? רבים אולי לא מכירים, אך בעולמנו ישנו תחום משפטי שלם הנקרא דיני ימאות

תגיות:
למי "שייך"
הים באזור מסוים? אילו חוקים חלים בו? מה בדיוק מותר ומה למעשה אסור? לא רבים יודעים אך בעולמנו ישנו תחום משפטי שלם הנקרא דיני ימאות אשר מגדיר בדיוק היכן מתחיל השטח הימי של כל מדינה והיכן נגמר, היכן חלים החוקים של המדינה והיכן חלים החוקים הבינלאומיים, מה מותר ומה אסור לכל מדינה וצד וכו'.

סדר בים, סדר בעולם
ראשית חשוב להבין מדוע למעשה קיימים דיני הימאות והמשפט הימי - שטחי הים כידוע הם גדולים מאוד, מכסים אחוז משמעותי מכלל העולם וכמובן שגובלים בין מדינות. עולה שאלה מה בדיוק מותר לכל מדינה ריבונית לעשות בשטח הים שעומד לרשותה, היכן הוא מתחיל והיכן הוא נגמר. חוקי המשפט הימי אמורים להגדיר לאזרחיה של המדינה מה הם יכולים על פי החוק – האם מותר להם לבצע כרייה במים, האם הם יכולים לצלול באזורים מסוימים, היכן מותר להם לשוט והיכן לא, כיצד הם יכולים לבצע סחר ממקורות הים ועוד.

במרבית המקרים המתוארים והמוכרים, מטרת המשפט הימי היא לשמור על הים כמשאב טבעי, לאפשר לכולם ליהנות ממנו על פי חוק מוסדר ולא לפגוע בגבולות הטריטוריאליים של המדינות השונות. לשם כך קיימים גופים שאמורים לאכוף את הדין והמשפט הימי, החל ממשמרי החופים השונים ועד למערכת המשפט במדינה שאוכפת באופן ספציפי את החוקים השונים הקשורים למשפט הימי - במחוזותינו בארץ ישנו את בית המשפט הימי בחיפה, בה נמצאים גם מיטב משרדי עו"ד המובילים בתחום, ביניהם משרד עורכי דין גלסברג, מהוותיקים והמנוסים בתחום משפטי זה.

חוקים טריטוריאליים ברורים
נבהיר כי למעשה לכל מדינה ישנם חוקים משלה לגבי השטח הימי ששייך לה - מדובר בשטח שנקרא מים טריטוריאליים שמשתרע על 22 קילומטר מנקודת החוף. לאחר מכן יש אזור של 44 ק"מ מקו המוצא של החוף, אזור סמוך שבו המדינה יכולה להגן על עצמה בשביל שלא יפרו את החוקים שלה וכן את ביטחונה; בהמשך יש את האזור הכלכלי בלעדי שנמצא על 370 קילומטר מקו המוצא של החוף, מדובר באזור בו המדינה יכול לבצע כרייה במים עמוקים, זכויות דייג, חיפוש נפט ועוד; ולאחריו ישנו המדף היבשתי בו יש למדינה שליטה רק על מה שנמצא מתחת למים אך לא על הדייג. מעבר לכל זה יש את המים הבינלאומיים אשר שייכים לכלל המדינות באזור, וספינות יכולות לעבור בו באופן חופשי.

דיני ימאות והמשפט הימי נועדו להגדיר את כל מה שקורה מהנקודה בה יוצאים מהמים הטריטוריאליים, בהתאם להגדרה של השטח כפי שתיארנו אותו, וכן בהתאם למקרה. מדינות יכולות בשטחן הטריטוריאלי לבצע מה שהן רוצות, כל עוד זה לא משפיעות על שטח של מדינה אחרת (למשל הקמת אי בשטח הטריטוריאלי אשר עלול לזהם שטח ימי של מדינה אחרת, עלול להביא לכדי עימות משפטי). כל התדיינות וכל עניין משפטי נעשה בהתאם לאמנות בינלאומיות, במסגרת בתי דין בינלאומיים שעוסקים במשפט הימי ומוסכמים על המדינות החברות בו.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה